Hvordan jeg har kommet meg gjennom to uker med hjemmeundervisning.

Digitalisering i skolen

To uker har gått med hjemmeundervisning, og jeg har gjort meg noen opplevelser og erfaringer som jeg vil dele med dere. Noe har fungert bra, mens andre ting ikke har fungert fullt så godt! Det er av å gjøre feil jeg lærer, og dermed kan endre kursen min, slik at elevene får det beste utbyttet av situasjonen. Her følger mine refleksjoner:

1. Senk forventningene til deg selv og elevene. 

Dette er ikke tiden til å være “verdens flinkeste lærer”. Eller - det er jo egentlig det, men kanskje på en annen måte enn du tror. Husk at både du og elevene skal gjøre dette i en lengre periode nå (mest sannsynlig frem til sommerferien *Gulp*). Du er pedagogen og den som kjenner klassen din best. 

  • Avpass arbeidet slik at du både får passet på tre egne barn på hjemmeskole, mannen som jobber i helsevesenet, og din egen klasse. Husk at flere av elevene dine kanskje har det på samme måte. 
  • Vær fleksibel på inn- og utsjekk, siden nesten ingen av plattformene våre virker optimalt hver dag. Husk på at du faktisk ikke skal føre offisielt fravær. Jeg fører fravær for min egen interesse, for å holde oppsikt med at elevene mine kommer og har det bra - ikke for å sjekke at de “kommer på skolen”. 
  • Ha lengre tidsfrister enn vanlig, siden ikke alle har optimale forhold hjemme. Mange har kanskje dårlig nett, eller det er mange om datamaskinen. En del synes også det er mye vanskeligere å jobbe hjemme. 
  • Våg å tenke utenfor boksen. Veldig mye kan være skole med de riktige begrunnelsene. Legg gjerne inn aktivitetsoppgaver med bilder som dokumentasjon. Ikke alt må karaktersettes! 

Dette er en maraton, ikke en sprint. Det er helt greit(!) å gi elevene i oppgave å se en dokumentar fra NRK som passer i faget ditt - uten at de skal skrive en 12 siders reflekterende artikkel om scene 14. Hva med å kjøre en kort Kahoot i stedet for?

2. Samarbeid med de andre lærerne.

Blokk timer/dager, kjør tverrfaglige oppgaver, snakk med de som underviser i de samme fagene som deg. Vanligvis er det meningsløst å lage/gjøre alt selv. Nå er det ekstra tullete! 

Vi på Vg2 Helsefag på Slåtthaug videregående skole, har valgt å slå oss sammen på tvers av klassene, store deler av tiden. Våre fellesfag er samlet på en dag, så for oss er det uproblematisk å endre programfagtimene. Nå har vi ett fag pr. dag, oppgaver med gode frister, og to lærere som kan veilede på forskjellige videorom - hele dagen. Elevene synes det er enkelt å vite hva de skal jobbe med, og de setter pris på at mengden arbeid blir avpasset situasjonen vi er i. Dette er et pedagogisk valg som vi gjorde etter diskusjon blant lærerne. 

Med andre ord: Ikke spør noen om du og samfunnsfagslæreren kan få kjøre en dobbelttime sammen, der dere også introduserer engelske Corona-begreper. Bare gjør det. Du er pedagogisk ansvarlig for elevene dine, og vanligvis er tverrfaglig arbeid etterlyst av alle. Så hvorfor ikke bare gjøre det? Kanskje blir det litt mer effektivt for både deg og elevene? 

3. Du må gjenbruke det du kan finne! 

Alle organisasjoner som jobber mot skole, legger for tiden ut gratis innhold du kan bruke. Du kan finne oppgaver i Smartbøker fra de forskjellige forlagene (som f.eks kan skrives litt om), NDLA, Korona-dugnadsgruppene på Facebook osv. Du “må” ikke lage alt dette selv. Det er helt greit å kopiere opplegg, jobbe med NDLA, vise til Gyldendal, Loops og lignende. Ta det du trenger og tilpass det deg og dine elever. Men da er det veldig hyggelig hvis du også deler videre til kollegaene dine :) 

Til slutt vil jeg runde av med å si at vi klarte to uker, og nå klarer vi en til. Så er det velfortjent påskeferie, som skal tilbringes i ro. Håper du fikk noen gode tips på veien, og er klar til å brette opp ermene videre.

Lykke til!










Ole Andre Hellevang Lindgren

Ole er kontaktlærer på Helsefag på Slåtthaug Videregående skole i Bergen, og har også en liten E-pedagog stilling der. Han var en gang utdannet som sykepleier, og har av alle ting et fagbrev som produksjonselektroniker. Ole er godt over middels interessert i teknologi i undervisningen og har både Google Teacher lvl 2 og APLS sertifisering. I tillegg har han en finger med i flere pågående prosjekter på Slåtthaug som Makerspace, Omsorgslab og AR/VR. Som resten av den norske lærerstanden har Ole, ved hjelp av ulike digitale løsninger, undervist elevene sine hjemmefra de siste ukene.

Andre blogginnlegg:

Jun 18, 2020

Vinnerne av vårens elevutfordring i Minecraft: Education Edition 2020

Les mer

Mar 30, 2020

Hvordan jeg har kommet meg gjennom to uker med hjemmeundervisning.

Les mer

Mar 11, 2020

Covid-19 og fjernundervisning

Les mer

Nov 22, 2019

Hvorfor kjøpe IT-utstyr av utdanningspartner?

Les mer

Sep 23, 2019

Hva skjer i det digitale klasserommet?

Les mer

Nov 20, 2019

Digitalisering? Hvordan gjøre det på best mulig måte?

Les mer


Vil du motta vårt nyhetsbrev? Registrer deg her:

Det ble feil.