Vinnerne av vårens elevutfordring i Minecraft: Education Edition 2020

Digitalisering i skolen
Minecraft


Våren 2020 satte vi i gang en nasjonal elevutfordring i spillet Minecraft: Education Edition sammen med vår partner Microsoft Norge. Tanken var å skape engasjement i en utfordrende periode med hjemmeskole, for både lærere og elever. Temaet var “Bygg en bedre verden”, og oppgaven til elevene var å bygge en fremtidsrettet og miljøvennlig utgave av skolen sin i Minecraft. Man skulle samarbeide og se til at minst tre av FNs bærekraftsmål ble inkludert i besvarelsene.

Over 90 lærere meldte på elevene sine, til sammen rundt 2000 barn og unge  jobbet med utfordringen i løpet av mai og juni måned. Tilbakemeldingene fra lærerne var helt fantastiske. Mange modige lærere satte i gang med utfordringen sammen med elevene, uten selv å ha hverken spilt eller brukt Minecraft i undervisningen. De så dette som en mulighet til å bli bedre kjent med spillet, elevene og å utfordre seg selv. Vi er slått i bakken av det utrolige engasjementet til lærerne, deres modighet og standhaftighet i å kaste seg ut i en utfordring med et helt nytt verktøy og nye innfallsvinkler til fagstoff, i en allerede utfordrende situasjon. Det står det respekt av!

Det hele kulminerte i 120 bidrag, som hver hadde en video-presentasjon av byggverket, dokumentasjon på oppnåelse og integrering av FNs bærekraftsmål og selve den digitale verdensfilen med bidraget. Elever fra småtrinnet til videregående skole leverte imponerende byggverk med gode refleksjoner rundt bærekraft og fremtidens læring. Minecraft viser her sin styrke og fleksibilitet i undervisningssammenheng, ved at det kan brukes på alle trinn, og med et tydelig tverrfaglig innhold. Elevene har jobbet med bærekraftsmålene i klasserommet, samarbeidet om planlegging og bygging, og reflektert rundt dokumentasjon. Her snakker vi skikkelig dybdelæring i praksis.

Konkurransen ble vurdert av en uavhengig Jury. Juryen besto av av Miriam Modalsli, Oda Bøthun (begge rådgivere i Statped), Ingvild Vikingsen Skogestad (lærer på Knappskog skule i Øygarden kommune) og Grace-Jane Larsen (lærer på Framnes skole i Sandefjord kommune). Disse fire superheltene brukte timesvis på å gå gjennom alle bidragene, se på videoer og lese begrunnelser før de kom frem til hvilke tre bidrag som nådde helt opp til topp 3. Alle bidrag som ble levert inn har fått et diplom tilsendt på e-post.  Første, andre og tredjeplass fikk et spesielt tilpasset diplom. 

Onsdag 10. juni lanserte vi vinnerne i et live-event. Se videoen her: https://youtu.be/mm6u2yuromQ

Tredjeplass gikk til en gruppe fra 7. trinn på Ålvik skule, mens andreplassen var det en gruppe fra 8. trinn på Kjeller skole som stakk av med. 

Vinnerne av vårens elevutfordring i Minecraft: Education Edition, “Bygg en bedre verden” ble gruppe 6C på Øren skole.

Her kan du se deres video: https://youtu.be/3QMdVT4XJrU 

Filen med beskrivelse av integreringen av bærekraftsmålene finner du her.

Vinnergjengen:


Vi er både rørt og imponert over vinnerbidraget. Premien var en dag med besøk fra Lin Education med både Minecraft-utfordringer og quiz for elevene, samt kurs for lærerne slik at enda flere av klassene på skolen kan få glede av Minecraft: Education Edition. Besøket ble gjennomført tirsdag 16. juni, og var like mye en premie til oss i Lin. Videre følger en beskrivelse av dagen, samt intervju med Helga Falch Johannessen, kontaktlærer i 6C.

Hvordan startet dere arbeidet med utfordringen?

Kontaktlærer i 6C, Helga Falch Johannessen, forteller at elevene startet prosessen med å sette seg inn i bærekraftsmålene. Hver elev fikk ett mål de skulle sette seg inn i, og selv skape sin egen tolkning av. De opplevde det som teoritungt, og kunne raskt konkludere med at de måtte jobbe seg inn i målene ved å raskt starte å arbeide sammen i Minecraft. De jobbet videre med å knytte målene inn i ulike deler av byggingen, og arbeidet sammen i tre delgrupper innad i klassen. Her så hun ferdigheter som  samarbeid, kreativitet og problemløsning ble jobbet mye med gjennom hele gruppearbeidet. 

Hva tenker du Minecraft: Education edition kan bidra med i læringsarbeidet?

Noe av styrken ved å bruke Minecraft i undervisningen er at det kan gi alle elever muligheten til å være kreative, uten at det er en pensel eller et hvitt ark som hindrer deg i å utfolde deg. Elevene får vist kunnskapen gjennom samarbeidet med andre og kanskje vist nye sider av sin  egen personlighet når de får skape noe, på sin egen “hjemmebane”.  Elevene beskriver selv opplegget som lærerikt, morsomt, kjekt og nyttig. Johannessen sier videre at det var engasjerte elever som tok oppdraget med å bygge en bedre versjon av sin egen skole på alvor.  Gruppearbeidet fungerte inne i Minecraft med en god tone i chatten, samtidig som småpraten gikk livlig over pultene da de bygget sammen. På denne måten kunne man også snakke om måten man kommuniserer med hverandre i både spill og sosiale medier.

Besøk på Øren skole


Den 16.juni fikk vi gleden av å møte denne herlige gjengen fra 6c, som kriblet etter å få forklare mer om hvordan de hadde bygget, hvorfor de hadde valgt de ulike elementene og hvilke valg og strategier de hadde hatt inn i oppgaven. Pedagog Erlend Kobro kunne bygge videre på kompetansen deres i selve elevgruppen, samt for alle lærerne på Øren skole.

Det er inspirerende å komme til en klasse hvor det er helt tydelig at en dyktig lærer har brukt mye tid og energi på å skape trygge elever som føler seg hjemme i klasserommet. Det krever mot å slippe elevene løs med et verktøy der de er overlegne deg, men Helga og elevene i 6c på Øren skole viser at hvis læreren er dyktig på klasseledelse og relasjon, samtidig som hen tør å la elevene utforske, samarbeide og problemløse sammen, blir resultatet helt uslåelig. Det var både rørende og lærerikt å besøke den sprudlende gjengen som formelig sitret etter å vise frem det de hadde skapt. Det opplever man ikke i denne skalaen når man jobber med tradisjonelle fagspesifikke oppgaver, tekster eller “finn svaret i boka” -oppgaver. 
- Erlend Kobro, pedagogisk prosessleder i Lin Education



Etter at elevene hadde spilt, quizzet og spist kanelboller var det lærerne sin tur til å få besøk. Skolens ledelse var rause og fleksible i å sette av god tid til at alle lærerne kunne få gode tips og triks med seg på veien videre for at enda flere elever skal kunne få like muligheter til å bruke Minecraft i sin skolehverdag. I løpet av en drøy time fikk alle lærere på skolen en rask innføring, grunnleggende forståelse for spillets mangfold og til slutt prøve seg som spillere. Det ble enda tydeligere for lærerne hva som ligger bak elevenes oppnåelser da de med noe usikre fingre gikk løs på oppgaven å bygge sitt første hus. 

Det er fantastisk å se hvordan elever og lærere over hele landet har omfavnet årets elevutfordring i Minecraft: Education Edition, på en skala vi bare kunne drømme om. Å gi elevene mulighet til å utfolde seg og jobbe med relevante oppgaver på denne måten visste vi var en god idé, men å se at lærere har turt å slippe kontrollen og samtidig jobbet beinhardt for å gi elevene beste mulige forutsetninger for å lykkes, har vært rørende og fantastisk inspirerende. Vi håper og tror at dette blir første av mange elevutfordringer i Minecraft: Education Edition, og hvis du har spørsmål eller trenger hjelp til å komme i gang med din klasse eller skole håper vi virkelig du tar kontakt så vi kan hjelpe enda flere elever til å føle den typen mestring og utfoldelse som vi har sett de siste ukene. 



Anita Lundberg

Anita er grafiker og har jobbet i reklamebransjen i flere år. Hun er også utdannet lærer med mange års erfaring fra begynneropplæringen, og spesielt skrive- og leseopplæring med STL+ og digitale hjelpemidler. Hun er sertifisert Minecraft trainer og brenner for god pedagogisk bruk av digitale verktøy.

Andre blogginnlegg:

Jun 18, 2020

Vinnerne av vårens elevutfordring i Minecraft: Education Edition 2020

Les mer

Mar 30, 2020

Hvordan jeg har kommet meg gjennom to uker med hjemmeundervisning.

Les mer

Mar 11, 2020

Covid-19 og fjernundervisning

Les mer

Nov 22, 2019

Hvorfor kjøpe IT-utstyr av utdanningspartner?

Les mer

Sep 23, 2019

Hva skjer i det digitale klasserommet?

Les mer

Nov 20, 2019

Digitalisering? Hvordan gjøre det på best mulig måte?

Les mer


Vil du motta vårt nyhetsbrev? Registrer deg her:

Det ble feil.